Bismillahir-Rahmanir-Rahim
Saudaraku...."
Dalam Kitab Risalah Al Qusyairiah, dinyatakan tentang mengenai makrifat Imam Abi Qasim berkata:
” Erti makrifat menurut pendapat ulama (bukan ahli tasawwuf) ialah
pengetahuan. Maka tiap-tiap ilmu itu adalah makrifat dan tiap-tiap
makrifat adalah ilmu.
Dan tiap-tiap orang alim tentang Allah, adalah
orang arif dan tiap-tiap orang arif adalah alim”
Demikian pula dalam kitab ini juga dinyatakan:
” Barangsiapa yang mengenal Allah dengan jalan pertolongan Allah maka
orang itu adalah ”Arif” tentang Allah secara hakikat (Ahli tasawwuf)
Sedangkan " Orang yang Arif tentang Allah dengan cara dalil sahaja maka itu adalah
orang Mutakallimin taklid (menuruti perkataan orang tanpa mencari dalil)
maka orang itu adalah orang awam/orang bodoh”
Menurut Zunnun al
Misri (W 860 M) yang dianggap sebagai bapa fahaman “makrifah”.
Menurutnya terdapat 3 jenis pengetahuan tentang Tuhan, iaitu:
1 Pengetahuan awam : Tuhan satu dengan perantaraan ucapan kalimah syahadat
2 Pengetahuan ulama : Tuhan satu menurut akal fikiran
3 Pengetahuan sufi/Tsawwuf : Tuhan satu dengan pandangan Hati Sanubari,
Pengetahuan menurut pengertian pertama dan kedua, belum merupakan
pengethuan hakiki tentang Tuhan. Kedua-duanya disebut ilmu, bukan
makrifat.
Pengetahuan menurut pengertian yang ketigalah merupakan
pengetahuan hakiki tentang Tuhan dan pengetahuan ini disebut ”makrifat”.
Makrifat hanya terdapat pada kaum sufi, yang sanggup melihat Tuhan
dengan Hati Sanubarinya.
Pengetahuan serupa ini hanya diberikan Tuhan
kepada kaum sufi yang sangat berhasrat untuk bertemu dengan Allah kerana
sangat cintanya kepada Allah.
Makrifat dimasukkan oleh Allah ke dalam
hati orang sufi, sehingga hatinya penuh dengan cahaya.
Ketika Zunnun al Misri ditanya: ”Bagaimana ia memperolehi makrifat tentang Allah, ia menjawab:
” Aku mengenal Allah dengan pertolongan Tuhanku dan sekiranya tidak kerana Tuhanku aku tidak akan kenal Nya”
Ini menggambarkan bahawa makrifat tidak diperolehi begitu sahaja,
tetapi adalah pemberian dari Allah. Kerana itu maka makrifat bukanlah
hasil pemikiran manusia, tetapi bergantung kepada kehendak dan rahmat
Allah, dengan kata lain bahawa makrifat adalah pemberian Allah kepada
kaum sufi yang sanggup menerimanya.
Alat untuk mendapat makrifat oleh kaum Sufi disebut Sirr.
Dalam Ar Risalah Al Qusyairiah disebutkan, ada 3 alat dalam jasad manusia yang digunakan oleh orang Sufi untuk makrifat kepada Allah:
1 Qalb – untuk mengetahui sifat-sifat Allah
2 Ruh – untuk mencintai Allah
3 Sirr – untuk melihat Allah
Sirr adalah lebih halus dari Ruh dan Ruh lebih halus dari Qalb. Qalbu
tidak sama dengan jantung, kerana qalbu ialah alat untuk merasa dan juga
untuk berfikir.
Perbezaan antara qalbu dan akal ialah bahawa akal tidak
boleh memperolehi pengetahuan yang sebenar tentang Allah, sedangkan
qalbu boleh mengetahui hakikat dari segala yang ada dan jika Allah
melimpahkan cahayanya kepada qalbu, ia boleh mengetahui segala apa yang
diketahui Allah.
Nampaknya ”Sirr” bertempat di Ruh dan Ruh bertempat
di Qalbu dan Sirr timbul dan dapat menerima limpahan rahmat dari Allah,
jika qalbu dan ruh itu telah suci secucinya, kosong tidak berisi apa
pun.. Pada ketika itulah Allah menurunkan cahayaNya kepada ahli sufi dan
yang dilihat oleh ahli sufi tadi hanyalah Allah semata-mata. Ketika
itulah ia telah sampai ke tingkat makrifat.
Makrifat serupa ini , telah diakui oleh Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Ahli Muhaqqiqin berkata tentang makrifat:
” Makrifat itu adalah ketetapan hati , mempercayai akan wujudnya Zat
yang wajib wujud yang bersifat dengan segala kesempurnaan , jauh dari
sifat kekurangan”
” Makrifat itu terlihatnya di dalam keadaan kita tercengang dan leburnya kita dalam keadaan pingsan”
Keadaan seperti ini telah terjadi ketika Nabi Musa as berkata-kata dengan Allah, ia memhon agar ia dapat melihat Allah.
Seperti dalam FirmaNya:
” Maka berkatalah Musa: Ya Tuhanku nampakkanlah (Zat kesempurnaan)
kepada ku agar aku dapat melihat Engkau. Tuhan berfirman: Kamu
sekali-kali tidak dapat melihat Aku, tetapi lihatlah ke bukit itu, maka
jika bukit itu tetap di tempatnya, niscaya kamu dapat melihat Aku.
Tatkala Allah menampkan kepada bukit itu, kejadian itu menjadikan bukit
itu hancur luluh dan Musa pun jatuh pengsan”
Pedoman yang dapat diambil dari ayat tersebut diatas ialah:
1 Melihat Tuhan dengan mata kepala, adalah mustahil.
Firman Allah SWT:
” Bahawa Allah itu tidak mungkin didapat dengan penglihatan mata dzohir”
2 Bahawa makrifat itu sesungguhnya adalah tembus pandangan melalui batinnya kepada Allah.
Firman Allah SWT:
” Lihatlah apa yang sebenarnya yang ada di langit dan di bumi”
Walaubagaimanapun, penglihatan atau pandangan mata hati kadang-kadang
terbalik menjadi pandangan mata zahir.
Dikiranya ia telah melihat dengan
mata zahir, tetapi apa yang ternyata itu hanyalah dengan pandangan mata
hatinya, yang sebenarnya ia melihat dengan mata hatinya jadi bukan dengan mata dzahirnya.
Kejadian
seperti ini terjadi pada suatu ketika apabila Syeikh Abdul Qadir Al
Jailani ditanya seorang laki-laki, apakah boleh melihat Allah dengan
mata, lalu beliau menjawab: ”Ya boleh”
Pernah Ali bin Abi Talib berkata:
” Kulihat Tuhanku dengan mata hatiku dan aku pun berkata: Tiada syak lagi yang Engkau itu adalah Engkau Tuhan”
3 Bahawa sesungguhnya Ruh itu sentiasa terhijab dengan rasa keinsanan.
Bahawa pandangan yang nampak ini, tidak ada yang dilihat kecuali apa
yang nampak juga.
Apabila sifat kerohanian lebih berkuasa ke atas sifat
keinsanan. Maka terbaliklah pandangan mata zahir menjadi pandangan mata
hati. Dalam pada ini. Pandangan mata yang bersifat baharu akan lebur ke
dalam pandangan hati yang bersifat qadim, artinya mustahil baharu dapat
bercampur qadim
4 Selanjutnya dalam Kitab Tafsir Mahsinut Takwil ada menerangkan:
Adapun Firma Allah SWT yang mengatakan:
” Akan tetapi lihatlah ke bukit itu, maka jika bukit itu tetap di tempatnya, niscaya kamu (Musa) dapat melihat Aku”
Dalam pengertian ini, maka Tuhan menggantungkan bolehnya melihat atas
tinggal tetapnya bukit itu pada tempatnya. Ertinya Allah itu mungkin
terlihat pada diri-Nya, maka yang tergantung atas kemungkinan, maka ia
mungkim hukumnya.
Dalam Kitab Kawsyiful Jilliyah, memberikan penafsiran berikut:
Adapun Firman Allah SWT yang mengatakan:”Tatkala Tuhan nampak bagi bukit itu, kejadian itu menjadikan bukit itu hancur luluh”.
Maka apabila ada kemungkinan bahawa Tuhan boleh nampak bagi bukit benda
tegap itu, bagaimana tidak mungkin nampak bagi rasul-rasulnya dan
wali-walinya,
Bahawa sesungguhnya Allah berkata-kata dengan Nabi
Musa as.
Apabila mungkin berkata dengan Nabi Musa dan Musa mendengar
kata-kata Allah itu tanpa hijab antaranya, maka kemungkinan untuk
melihatnya Allah itu adalah lebih mungkin lagi.
Dalam pada itu, barangsiapa yang sudah mencapai makrifat, maka lenyaplah diri keinsannya lebur ke dalam kebaqaan Allah.
Allah berfirman:
” Tiap orang atasnya kebinasaan (fana) dan Zat Tuhan tetap dalam kebaqaan yang mempunyai sifat sempurna dan Maha Agung”
Ahli Taswwuf ada berkata (dalam Kitab Iqazdul Himan):
”Barang saiapa yang melihat Tuhan niscaya lenyaplah ia dari dirinya,
dan barangsiapa masih melihat dirinya, niscaya terhijab ia daripada
Allah”
Jadi pengertian makrifat tidak cukup dengan jalan dalil-dalil
atau dengan jalan akal fikiran semata-mata, tetapi melainkan makrifat dapat
dicapai dengan pertolongan dan rahmat Allah SWT sebagaimana dijelaskan
oleh Zunnun Al Misri tersebut di atas.
Demikianlah sedikit bahasan tentang mengenai pengertian ma'rifat secara umum. Semoga saja bermanfaan bagi kita semua. Aamiin....
Tidak ada komentar:
Posting Komentar