”Atau Kitab “RahasiaDalam Rahsia-rahsia Yang Kebenarannya Sangat Diperlukan”.
4. MANUSIA KEMBALI KE KAMPUNG HALAMAN, KEPADA ASAL USUL / PERMULAAN MEREKA
Manusia dipandang daripada dua sudut; wujud lakhiriah dan wujud rohaninya.
Didalam segi kewujudan lahiriahnya keadaan dari kebanyakan manusia itu adalah berkurang lebihlah di antara satu sama lainnya.
Oleh karena itu peraturan kemanusiaan yang umum boleh dan bisa digunakan untuk sekalian manusia bagi urusan lahiriah mereka.
Dalam sudut kewujudan rohani yang tersembunyi di sebalik wujud lahiriah, setiap manusia adalah berbeda. Jadi, peraturan yang khusus mengenai diri masing-masing diperlukan.
Manusia boleh kembali kepada asalnya dengan mengikuti peraturan umum, dengan mengambil langkah-langkah tertentu.
Tapi mestilah dia mengambil peraturan agama yang jelas dan mematuhinya. Dengan demikian dia boleh maju ke hadapanNya.Dan dia boleh meningkat dari satu peringkat kepada peringkat yang lebih tinggi
sehingga dia sampai dan memasuki jalan atau peringkat kerohanian, masuk ke daerah makrifat.
Peringkat ini sangat tinggi dan dipuji oleh Rasulullah s.a.w, sepertimana disana “Ada suasana yang segala-galanya berkumpul dan di sana adanya makrifat yang murni”.
Namun untuk sampai ke peringkat tersebut diperlukan membuang kepura-puraan dan kepalsuan yang seakan melakukan kebaikan padahal hanya sekedar menunjukan.
Kemudian dia perlu menetapkan tiga matlamat.
Tiga matlamat tersebut sebenarnya adalah tiga jenis syurga. Yang pertama dinamakan Ma’wa – syurga tempat kediaman yang aman. Ia adalah syurga duniawi.
Kedua, Na’im – taman keridaan Allah dan kurniaan-Nya kepada makhluk-Nya. Ia adalah syurga di dalam alam malaikat.
Ketiga dinamakan Firdaus – syurga alam tinggi. Ia adalah syurga pada alam kesatuan akal asbab, rumah kediaman bagiroh-roh, medan bagi nama-nama dan sifat-sifat.
Kesemua ini adalah balasan, dari kebaikan Allah atas amal perbuatan manusia dan manusia yang berjasa akan nikmati dalam usahanya di sepanjang tiga peringkat ilmu itu...
pengetahuan yang berturut-turut; usaha mematuhi peraturan syariat; dengan usaha untuk menghapuskan yang tak terhitung pada dirinya, disebabkan ia telah mampu melawan penyebab yang menimbulkan suasana yang tiada terbilang itu
(Dimungkinkan arti dari ketiga surga itu diantaranya adalah syurga Ma'wa iaitu bagi mereka yang telah membebaskan diri dari hawa nafsyu duniawi, ke dua 'syurga Na'im artinya adalah setelah ikhlas menerima segala ketetapanNya, dan ke tiga syurga Firdaus adalah ketenangan hati atau basiroh Qalbunya),
Iaitu bebas dari segala ambisi dan kehendak diri “...iaitu ego diri sendiri, sedangkan bagi mereka yang mencapai peringkat penyatuan dan kehampiran dengan Sang Pencipta;
Menjadikan dirinya hingga akhirnya tercapailah usahanya untuk mencapai makrifat, di mana dia mengenali Tuhannya.
Peringkat pertama dinamakan syariat, kedua tarekat dan ketiga makrifat.
Dalam hal ini Baginda Nabi Muhammad s.a.w, menyimpulkan keadaan-keadaan tersebut dengan sabdanya
Disana “Adanya semua suasana dan segala-galanya di kumpulkan dan ia adalah hikmah kebijaksanaan (makrifat)”.
Baginda s.a.w juga bersabda,
“Dengannya seseorang mengetahui kebenaran (hakikat), yang berkumpul di dalamnya sebab-sebab dan semua kebaikan.
Kemudian seseorang itu mesti bertindak atas kebenaran (hakikat) tersebut.
Dia juga perlu mengenali kepalsuan dan bertindak ke atasnya dengan meninggalkan segala yang demikian”.
Baginda s.a.w mendoakan,
“Ya Allah, tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami mengikuti yang benar itu.
Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar dan permudahkan kami untuk meninggalkannya”.
Orang yang kenal dirinya dan menentang keinginannya yang salah dengan segala kekuatannya akan sampai kepada mengenali Tuhannya dan akan menjadi taat kepada kehendak-Nya.
Semua ini adalah peraturan umum yang mengenai diri zahir manusia.
Kemudian ada pula aspek diri rohani atau diri batin manusia yang merupakan insan yang asli, adalah suci bersih dan murni.
Maksud dan tujuan diri ini hanya satu iaitu kehampiran secara keseluruhan kepada Allah s.w.t. Dan hanya ada satu cara saja untuk mencapai suasana yang demikian itu, iaitu pengetahuan tentang yang sebenarnya (hakikat).
Didalam daerah wujud penyatuan ini mutlak, diperlukan pengetahuan yang dinamakan ‘Ilmu usuludin, iaitu adalah hukum diantara keduanya sehingga menjadi satu, satu kesatuan dari keesaanNya.
Matlamat pada jalan tersebut harus diperolehi di dalam kehidupan ini. Sebab di dalam suasana itu tiada beda diantara tidur dengan jaga kerana di dalam tidur roh berkesempatan membebaskan dirinya untuk kembali kepada asalnya.
Sebagaimana di alam arwah, dan dari sana kembali kepada kesemula iaitu ke sini dengan membawa berita-berita dari alam ghaib.
Fenomena ini dinamakan mimpi.
Dalam keadaan mimpi ia berlaku secara sebahagian-bahagian. Ia juga boleh berlaku secara menyeluruh seperti israk dan mikraj Rasulullah s.a.w.
Allah berfirman:
“Allah memegang jiwa-jiwa ketika matinya dan yang tidak mati, dalam tidurnya, lalu Dia tahan yang dihukumkan mati atasnya dan Dia lepaskan yang lain”. (Surah Zumaar, ayat42).
Nabi s.a.w bersabda,
“Tidur orang alim lebih baik daripada ibadat orang jahil”.
Orang alim adalah orang yang telah memperolehi pengetahuan tentang hakikat atau yang sebenarnya, yang tidak berhuruf, tidak bersuara.
Pengetahuan demikian diperolehi dengan terus menerus mendzikirkan Asma nama keesaanNya Yang Maha Suci dengan lidah rahsianya.
Orang alim adalah orang yang zat dirinya ditukarkan kepada cahaya suci oleh cahaya keesaan Allah.
Allah berfirman melalui rasul-Nya:
“Insan adalah rahsia-Ku dan Aku rahsianya. Pengetahuan batin tentang hakikat roh adalah rahsia kepada rahsia-rahsia-Ku. Aku campakkan ke dalam hati hamba-hamba-Ku yang baik-baik dan tiada siapa tahu Keadaannya melainkan Aku.”
“Aku adalah sebagaimana hamba-Ku mengenali Daku. Bila dia mencari-Ku dan ingat kepada-Ku, Aku besertanya. Jika dia mencari-Ku di dalam, Aku mendapatkannya dengan Zat-Ku. Jika dia ingat dan menyebut-Ku di dalam jemaah yang baik, Aku ingat dan menyebutnya di dalam jemaah yang lebih baik”.
Segala apa yang dikatakan di sini jika engkau berhasrat untuk mencapainya maka perlulah melakukan tafakur untuk mendapatkannya–
Cara mendapatkaannya adalah dengan pengetahuan yang demikian jarang digunakan oleh kebanyakan orang.
Nabi s.a.w bersabda,
“Satu saat bertafakur lebih bernilai daripada satu tahun beribadat”.
“Satu saat bertafakur lebih bernilai dari pada tujuh puluh tahun beribadat”.
“Satu saat bertafakur lebih bernilai dari pada seribu tahun beribadat”.
Karena nilai dari sesuatu amalan itu tersembunyi di dalam hakikat kepada yang sebenarnya.
Perbuatan bertafakur di sini nampaknya mempunyai nilai yang berbeza.
Barang siapa yang merenungi sesuatu perkara dan mencari penyebabnya dia akan mendapati setiap bahagian perkara yang mana setiap perkaranya mempunyai bahagian-bahagian sendiri dan dia juga mendapati setiap sesuatu itu menjadi penyebab kepada berbagai-bagai perkara lain. Oleh karena itulah makanya disini Baginda Nabi s.a.w. menyatakan bahwa Renungan begini lebih bernilai satu tahun beribadat.
Dan barang siapa yang merenungi kepada pengabdiannya dan mencari penyebab dari alasannya sehingga dia dapat mengetahui yang demikian, itu maka dengan perenungannya itu bernilai lebih dari pada tujuhpuluh tahun ibadat.
Barang siapa yang merenungkan hikmah kebijaksanaan Ilahi dalam bidang makrifat dengan segala kesungguhannya untuk mengenal Allah Yang Maha Tinggi, dan merenungkannya maka bernilai lebih daripada seribu tahun ibadat kerana ini adalah ilmu pengetahuan yang sebenarnya.
Pengetahuan yang sebenarnya adalah suasana keesaan.
Orang arif yang menyintai pastinya menyatu dengan yang dicintainya.
Dan orang yang dimabuk cinta dia akan lari dari alam kebendaan dan terbang tinggi dengan sayap kerohaniannya hingga mencapai kepada puncak pencapaiannya.
Begitu pula bagi ahli ibadat ia akan berjalan di dalam syurga, sementara orang arif terbang kepada kedudukan berhampiran dengan Tuhannya.
Para pencinta mempunyai mata pada hati mereka
mereka memandang sementara yang lain terpejam
sayap yang mereka miliki tanpa daging tanpa darah
mereka terbang ke arah malaikat Tuhan jualah yang dicarinya.!
Penerbangan ini terjadi di dalam alam kerohanian orang arif.
Para arifbillah mendapat penghormatan dipanggil insan sejati, menjadi kekasih Allah, sahabat-Nya yang akrab,pengantin-Nya.
Sebagaimana ‘Bayazid al-Bustami berkata,“Para Pemegang makrifat adalah pengantin Allah Yang Maha Tinggi”.
Hanya pemilik-pemilik ‘pengantin yang pengasih’ mengenali mereka dengan dekat dan secara mesra..
Orang-orang arif yang menjadi sahabat akrab Allah, walaupun sangat cantik, tetapi ditutupi oleh keadaan luaran yang sangat sederhana, seperti manusia biasa.
Maka ‘’Allah berfirman melalui rasul-Nya:
“Para sahabat-Ku tersembunyi di bawah kubah-Ku. Tiada yang mengenali mereka kecuali Aku”.
Kubah yang di bawahnya Allah sembunyikan sahabat-sahabat akrab-Nya adalah keadaan mereka yang tidak terkenal, rupa yang biasa sahaja, sederhana dalam segala halnya.
Bila melihat kepada pengantin yang ditutupi oleh tabir perkahwinan, apakah yang dapat dilihat kecuali tabir itu?
Yahya bin Muadh al-Razi berkata,
“Para kekasih Allah adalah air wangi Allah di dalam dunia.
Tetapi hanya orang-orang yang beriman yang benar dan jujur sahaja dapat menciumnya”.
Mereka mencium keharuman baunya lalu mereka mengikuti bau itu.
Keharuman itu mengwujudkan kerinduan terhadap Allah dalam hati mereka. Masing-masing dengan cara tersendiri memper cepatkan langkahnya, menambahkan usaha dan ketaatannya.
Darjah kerinduannya, keinginannya dan kelajuan perjalanannya bergantung kepada berapa ringan beban yang dibawanya,sejauh mana dia telah melepaskan diri dari keben daan dan keduniaannya.
Semakin banyak seseorang itu menanggalkan pakaian dunia yang kasar ini maka semakin dia merasakan kehangatan.
Penciptanya dan semakin hampirlah kepada permukaan akan muncul diri rohaninya.
Dan kehampiran dengan yang sebenar-benar (hakikat) bergantung kepada sejauh mana seseorang itu melepaskan kebendaan dan keduniaannya yang telah menipu daya kannya.
Penanggalan atau menanggalkan aspek yang berbilang-bilang pada diri membawa seseorang hampir dengan satu-satunya kebenaran.
Orang yang akrab dengan Allah adalah orang yang telah membawa dirinya kepada keadaan kekosongan.
Hanya selepas itu baharulah dia dapat melihat kewujudan yang sebenarnya (hakikat). Disebabkan tidak ada lagi kehendak pada dirinya untuk membuat sebarang pilihan.
Tidak ada lagi ke ‘aku’an, yang tinggal,kecuali kewujudan satu-satunya iaitu yang sebenarnya (hakikat). Walaupun berbagai-bagai kekeramatan ada yang muncul melalui dirinya sebagai pembuktian dari kedudukannya,
dia tidak akan terkena dengan segala pengaruh itu dan apa pun yang mengenai dengan semua itu. Di dalam suasananya tidak ada pembukaan terhadap rahsia-rahsianya itu kerana membuka rahsia Ilahi adalah kekufuran.
Di dalam buku yang bertajuk “Mirsad” ada dituliskan, ‘Semua orang yang kekeramatan zahir melalui mereka adalah ditutupi dari padanya dan tidak memperdulikan keadaan tersebut.
Bagi mereka masa kekeramatan yang muncul melalui mereka hanya dianggap sebagai masa perempuan yang lagi keluar darah haidnya .
Wali-wali yang hampir dengan Allah perlu mengembara sekurang-kurangnya seribu peringkat, yang pertamanya ialah pintu kekeramatan.
Dan hanya merekalah yang berhasil dan selamat dan jika seandainya ia mampu melepasi dirinya dari pintu ini tanpa dicederai dengan adanya kekeramatan yang datang itu.
Maka dengan demikian mereka akan meningkat kepada peringkat-peringkat lain yang jauh lebih tinggi. Akan tetapi jika mereka terlena artinya mereka tidak akan sampai ke mana-mana.
Demikianlah untuk kali ini dan Insya Allah bersambung....>
Manusia dipandang daripada dua sudut; wujud lakhiriah dan wujud rohaninya.
Didalam segi kewujudan lahiriahnya keadaan dari kebanyakan manusia itu adalah berkurang lebihlah di antara satu sama lainnya.
Oleh karena itu peraturan kemanusiaan yang umum boleh dan bisa digunakan untuk sekalian manusia bagi urusan lahiriah mereka.
Dalam sudut kewujudan rohani yang tersembunyi di sebalik wujud lahiriah, setiap manusia adalah berbeda. Jadi, peraturan yang khusus mengenai diri masing-masing diperlukan.
Manusia boleh kembali kepada asalnya dengan mengikuti peraturan umum, dengan mengambil langkah-langkah tertentu.
Tapi mestilah dia mengambil peraturan agama yang jelas dan mematuhinya. Dengan demikian dia boleh maju ke hadapanNya.Dan dia boleh meningkat dari satu peringkat kepada peringkat yang lebih tinggi
sehingga dia sampai dan memasuki jalan atau peringkat kerohanian, masuk ke daerah makrifat.
Peringkat ini sangat tinggi dan dipuji oleh Rasulullah s.a.w, sepertimana disana “Ada suasana yang segala-galanya berkumpul dan di sana adanya makrifat yang murni”.
Namun untuk sampai ke peringkat tersebut diperlukan membuang kepura-puraan dan kepalsuan yang seakan melakukan kebaikan padahal hanya sekedar menunjukan.
Kemudian dia perlu menetapkan tiga matlamat.
Tiga matlamat tersebut sebenarnya adalah tiga jenis syurga. Yang pertama dinamakan Ma’wa – syurga tempat kediaman yang aman. Ia adalah syurga duniawi.
Kedua, Na’im – taman keridaan Allah dan kurniaan-Nya kepada makhluk-Nya. Ia adalah syurga di dalam alam malaikat.
Ketiga dinamakan Firdaus – syurga alam tinggi. Ia adalah syurga pada alam kesatuan akal asbab, rumah kediaman bagiroh-roh, medan bagi nama-nama dan sifat-sifat.
Kesemua ini adalah balasan, dari kebaikan Allah atas amal perbuatan manusia dan manusia yang berjasa akan nikmati dalam usahanya di sepanjang tiga peringkat ilmu itu...
pengetahuan yang berturut-turut; usaha mematuhi peraturan syariat; dengan usaha untuk menghapuskan yang tak terhitung pada dirinya, disebabkan ia telah mampu melawan penyebab yang menimbulkan suasana yang tiada terbilang itu
(Dimungkinkan arti dari ketiga surga itu diantaranya adalah syurga Ma'wa iaitu bagi mereka yang telah membebaskan diri dari hawa nafsyu duniawi, ke dua 'syurga Na'im artinya adalah setelah ikhlas menerima segala ketetapanNya, dan ke tiga syurga Firdaus adalah ketenangan hati atau basiroh Qalbunya),
Iaitu bebas dari segala ambisi dan kehendak diri “...iaitu ego diri sendiri, sedangkan bagi mereka yang mencapai peringkat penyatuan dan kehampiran dengan Sang Pencipta;
Menjadikan dirinya hingga akhirnya tercapailah usahanya untuk mencapai makrifat, di mana dia mengenali Tuhannya.
Peringkat pertama dinamakan syariat, kedua tarekat dan ketiga makrifat.
Dalam hal ini Baginda Nabi Muhammad s.a.w, menyimpulkan keadaan-keadaan tersebut dengan sabdanya
Disana “Adanya semua suasana dan segala-galanya di kumpulkan dan ia adalah hikmah kebijaksanaan (makrifat)”.
Baginda s.a.w juga bersabda,
“Dengannya seseorang mengetahui kebenaran (hakikat), yang berkumpul di dalamnya sebab-sebab dan semua kebaikan.
Kemudian seseorang itu mesti bertindak atas kebenaran (hakikat) tersebut.
Dia juga perlu mengenali kepalsuan dan bertindak ke atasnya dengan meninggalkan segala yang demikian”.
Baginda s.a.w mendoakan,
“Ya Allah, tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami mengikuti yang benar itu.
Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar dan permudahkan kami untuk meninggalkannya”.
Orang yang kenal dirinya dan menentang keinginannya yang salah dengan segala kekuatannya akan sampai kepada mengenali Tuhannya dan akan menjadi taat kepada kehendak-Nya.
Semua ini adalah peraturan umum yang mengenai diri zahir manusia.
Kemudian ada pula aspek diri rohani atau diri batin manusia yang merupakan insan yang asli, adalah suci bersih dan murni.
Maksud dan tujuan diri ini hanya satu iaitu kehampiran secara keseluruhan kepada Allah s.w.t. Dan hanya ada satu cara saja untuk mencapai suasana yang demikian itu, iaitu pengetahuan tentang yang sebenarnya (hakikat).
Didalam daerah wujud penyatuan ini mutlak, diperlukan pengetahuan yang dinamakan ‘Ilmu usuludin, iaitu adalah hukum diantara keduanya sehingga menjadi satu, satu kesatuan dari keesaanNya.
Matlamat pada jalan tersebut harus diperolehi di dalam kehidupan ini. Sebab di dalam suasana itu tiada beda diantara tidur dengan jaga kerana di dalam tidur roh berkesempatan membebaskan dirinya untuk kembali kepada asalnya.
Sebagaimana di alam arwah, dan dari sana kembali kepada kesemula iaitu ke sini dengan membawa berita-berita dari alam ghaib.
Fenomena ini dinamakan mimpi.
Dalam keadaan mimpi ia berlaku secara sebahagian-bahagian. Ia juga boleh berlaku secara menyeluruh seperti israk dan mikraj Rasulullah s.a.w.
Allah berfirman:
“Allah memegang jiwa-jiwa ketika matinya dan yang tidak mati, dalam tidurnya, lalu Dia tahan yang dihukumkan mati atasnya dan Dia lepaskan yang lain”. (Surah Zumaar, ayat42).
Nabi s.a.w bersabda,
“Tidur orang alim lebih baik daripada ibadat orang jahil”.
Orang alim adalah orang yang telah memperolehi pengetahuan tentang hakikat atau yang sebenarnya, yang tidak berhuruf, tidak bersuara.
Pengetahuan demikian diperolehi dengan terus menerus mendzikirkan Asma nama keesaanNya Yang Maha Suci dengan lidah rahsianya.
Orang alim adalah orang yang zat dirinya ditukarkan kepada cahaya suci oleh cahaya keesaan Allah.
Allah berfirman melalui rasul-Nya:
“Insan adalah rahsia-Ku dan Aku rahsianya. Pengetahuan batin tentang hakikat roh adalah rahsia kepada rahsia-rahsia-Ku. Aku campakkan ke dalam hati hamba-hamba-Ku yang baik-baik dan tiada siapa tahu Keadaannya melainkan Aku.”
“Aku adalah sebagaimana hamba-Ku mengenali Daku. Bila dia mencari-Ku dan ingat kepada-Ku, Aku besertanya. Jika dia mencari-Ku di dalam, Aku mendapatkannya dengan Zat-Ku. Jika dia ingat dan menyebut-Ku di dalam jemaah yang baik, Aku ingat dan menyebutnya di dalam jemaah yang lebih baik”.
Segala apa yang dikatakan di sini jika engkau berhasrat untuk mencapainya maka perlulah melakukan tafakur untuk mendapatkannya–
Cara mendapatkaannya adalah dengan pengetahuan yang demikian jarang digunakan oleh kebanyakan orang.
Nabi s.a.w bersabda,
“Satu saat bertafakur lebih bernilai daripada satu tahun beribadat”.
“Satu saat bertafakur lebih bernilai dari pada tujuh puluh tahun beribadat”.
“Satu saat bertafakur lebih bernilai dari pada seribu tahun beribadat”.
Karena nilai dari sesuatu amalan itu tersembunyi di dalam hakikat kepada yang sebenarnya.
Perbuatan bertafakur di sini nampaknya mempunyai nilai yang berbeza.
Barang siapa yang merenungi sesuatu perkara dan mencari penyebabnya dia akan mendapati setiap bahagian perkara yang mana setiap perkaranya mempunyai bahagian-bahagian sendiri dan dia juga mendapati setiap sesuatu itu menjadi penyebab kepada berbagai-bagai perkara lain. Oleh karena itulah makanya disini Baginda Nabi s.a.w. menyatakan bahwa Renungan begini lebih bernilai satu tahun beribadat.
Dan barang siapa yang merenungi kepada pengabdiannya dan mencari penyebab dari alasannya sehingga dia dapat mengetahui yang demikian, itu maka dengan perenungannya itu bernilai lebih dari pada tujuhpuluh tahun ibadat.
Barang siapa yang merenungkan hikmah kebijaksanaan Ilahi dalam bidang makrifat dengan segala kesungguhannya untuk mengenal Allah Yang Maha Tinggi, dan merenungkannya maka bernilai lebih daripada seribu tahun ibadat kerana ini adalah ilmu pengetahuan yang sebenarnya.
Pengetahuan yang sebenarnya adalah suasana keesaan.
Orang arif yang menyintai pastinya menyatu dengan yang dicintainya.
Dan orang yang dimabuk cinta dia akan lari dari alam kebendaan dan terbang tinggi dengan sayap kerohaniannya hingga mencapai kepada puncak pencapaiannya.
Begitu pula bagi ahli ibadat ia akan berjalan di dalam syurga, sementara orang arif terbang kepada kedudukan berhampiran dengan Tuhannya.
Para pencinta mempunyai mata pada hati mereka
mereka memandang sementara yang lain terpejam
sayap yang mereka miliki tanpa daging tanpa darah
mereka terbang ke arah malaikat Tuhan jualah yang dicarinya.!
Penerbangan ini terjadi di dalam alam kerohanian orang arif.
Para arifbillah mendapat penghormatan dipanggil insan sejati, menjadi kekasih Allah, sahabat-Nya yang akrab,pengantin-Nya.
Sebagaimana ‘Bayazid al-Bustami berkata,“Para Pemegang makrifat adalah pengantin Allah Yang Maha Tinggi”.
Hanya pemilik-pemilik ‘pengantin yang pengasih’ mengenali mereka dengan dekat dan secara mesra..
Orang-orang arif yang menjadi sahabat akrab Allah, walaupun sangat cantik, tetapi ditutupi oleh keadaan luaran yang sangat sederhana, seperti manusia biasa.
Maka ‘’Allah berfirman melalui rasul-Nya:
“Para sahabat-Ku tersembunyi di bawah kubah-Ku. Tiada yang mengenali mereka kecuali Aku”.
Kubah yang di bawahnya Allah sembunyikan sahabat-sahabat akrab-Nya adalah keadaan mereka yang tidak terkenal, rupa yang biasa sahaja, sederhana dalam segala halnya.
Bila melihat kepada pengantin yang ditutupi oleh tabir perkahwinan, apakah yang dapat dilihat kecuali tabir itu?
Yahya bin Muadh al-Razi berkata,
“Para kekasih Allah adalah air wangi Allah di dalam dunia.
Tetapi hanya orang-orang yang beriman yang benar dan jujur sahaja dapat menciumnya”.
Mereka mencium keharuman baunya lalu mereka mengikuti bau itu.
Keharuman itu mengwujudkan kerinduan terhadap Allah dalam hati mereka. Masing-masing dengan cara tersendiri memper cepatkan langkahnya, menambahkan usaha dan ketaatannya.
Darjah kerinduannya, keinginannya dan kelajuan perjalanannya bergantung kepada berapa ringan beban yang dibawanya,sejauh mana dia telah melepaskan diri dari keben daan dan keduniaannya.
Semakin banyak seseorang itu menanggalkan pakaian dunia yang kasar ini maka semakin dia merasakan kehangatan.
Penciptanya dan semakin hampirlah kepada permukaan akan muncul diri rohaninya.
Dan kehampiran dengan yang sebenar-benar (hakikat) bergantung kepada sejauh mana seseorang itu melepaskan kebendaan dan keduniaannya yang telah menipu daya kannya.
Penanggalan atau menanggalkan aspek yang berbilang-bilang pada diri membawa seseorang hampir dengan satu-satunya kebenaran.
Orang yang akrab dengan Allah adalah orang yang telah membawa dirinya kepada keadaan kekosongan.
Hanya selepas itu baharulah dia dapat melihat kewujudan yang sebenarnya (hakikat). Disebabkan tidak ada lagi kehendak pada dirinya untuk membuat sebarang pilihan.
Tidak ada lagi ke ‘aku’an, yang tinggal,kecuali kewujudan satu-satunya iaitu yang sebenarnya (hakikat). Walaupun berbagai-bagai kekeramatan ada yang muncul melalui dirinya sebagai pembuktian dari kedudukannya,
dia tidak akan terkena dengan segala pengaruh itu dan apa pun yang mengenai dengan semua itu. Di dalam suasananya tidak ada pembukaan terhadap rahsia-rahsianya itu kerana membuka rahsia Ilahi adalah kekufuran.
Di dalam buku yang bertajuk “Mirsad” ada dituliskan, ‘Semua orang yang kekeramatan zahir melalui mereka adalah ditutupi dari padanya dan tidak memperdulikan keadaan tersebut.
Bagi mereka masa kekeramatan yang muncul melalui mereka hanya dianggap sebagai masa perempuan yang lagi keluar darah haidnya .
Wali-wali yang hampir dengan Allah perlu mengembara sekurang-kurangnya seribu peringkat, yang pertamanya ialah pintu kekeramatan.
Dan hanya merekalah yang berhasil dan selamat dan jika seandainya ia mampu melepasi dirinya dari pintu ini tanpa dicederai dengan adanya kekeramatan yang datang itu.
Maka dengan demikian mereka akan meningkat kepada peringkat-peringkat lain yang jauh lebih tinggi. Akan tetapi jika mereka terlena artinya mereka tidak akan sampai ke mana-mana.
Demikianlah untuk kali ini dan Insya Allah bersambung....>
Tidak ada komentar:
Posting Komentar